Moja bitka sa štitnom žlezdom i hormonima #1

21.01.2021. - četvrtak 


Zdravo svima. Kako ste? Evo ja onako. Danas, tj jutros, sam bila kod lekara, na kontrolu i od kada sam se vratila razmišlham samo o tome i kako da to bude bolje. Pre svega dobro došli u novi post. Dobro došli u novi serijal postova. Ovo neće biti veseli postovi. Naravno neće biti ni tužni, pa niko ne umire pobogu. Ovo će biti eto samo tamo neki postovi. Neki moj dnevnik, podsetnik, kako god da to želite da nazovete. U ovom serijalu ću vam pričati (kao što možete da vidite po naslovu) moju borbu sa štitnom žlezdom i hormonima. Borbu koju "bijem" dugi niz godina ali koju nisam nekako previše ozbiljno shvatala ili nisam htela da shvatim ozbiljnost toga. Do danas. Dokle god nisam dobila rezultate koji nisu dobri i koje, budimo realni, u neku ruku sama sam kriva.

Ajmo od nekog početka. Svi ste čuli za štitnu žlezdu. Neki možda znaju nešto o njoj neki ne. I razumem vas. Ja iskrena da budem nisam ni znala da postoji dok mi nisu otkrili da imam problem sa njom. Tako da ajde da pričamo malo o njoj, da se malo bolje upoznamo sa dotičnom. I odmah da naglasim ja NISAM DOKTOR, ali sam dosta čitala o njoj.

Štitna (Štitasta) ili tiroidna žlezda je žlezda sa endokrinim lučenjem, koja se nalazi u vratnom predelu i sekretuje hormone tiroksin i tironin, koji regulišu metabolizam svih ostalih tkiva. Te ćelije štitaste žlezde sekretuju hormon kalcitonin, čija je uloga u regulaciji koncentracije kalcijuma u krvi i ima antagonističko dejstvo parathormonu, koga luče paraštitaste žlezde.




Štitasta žleda stvara i sekretuje u krv hormone: tiroksin, tironin i kalcitonin.

Tironin (T3) je aktivna forma hormona (oko 5 puta je aktivniji od tiroksina). Štitasta žlazda ga proizvodi u manjoj meri, a uglavnom nastaje u periferiji iz tiroksina, koji pod uticajem enzima dejodaza gubi 1 atom joda, tako da nastaje tironin. Gotovo sav tironin vezan je za proteine.

Tiroksin (T4), takođe nastaje iz aminokiseline tirozin, ali poseduje 4 atoma joda. Štitasta žlezda u najvećoj meri sekretuje ovaj hormon.

Za stvaranje ova dva hormona potreban je jod, koji se unosi hranom iz spoljašnje sredine. Nedeljna potreba za jodom je oko 1 mg. U nekim krajevima je koncentracija joda u zemlji i samim tim hrani nedovoljna, pa se kihunjska so jodira. Jod se apsorbuje iz creva i dospeva u cirkulaciju.

Proizvodnja i sekrecija tiroksina i tironina leže pod kontrolom tireo stimulišućeg hormona (TSH) hipofize. TSH stimuliše sintezu i oslobađanje ovih hormona, ali i on stoji pod kontrolom tireotropina (TRH), hormona hipotalamusa, koji stimuliše lučenje TSH. Tiroksin i tironin mehanizmom negativne povratne sprege smanjuju lučenje TRH i TSH i na taj način se prekida dalja sinteza hormona štitaste žlezde. Kada im koncentracija u krvi opadne, odblokira se lučenje TRH i TSH i tako omogućava proizvodnja tiroksina i tironina. 

I tako dalje i tako dalje.... O štitnoj žlezdi baš dosta može da se pročita i nađe, tako da ako vas interesuje pogledajte Wikipediu ili neki drugi članak. Gornji tekst je uzet sa Wikipedie. 


25.01.2021. - ponedeljak 

Ne znam iskreno, odakle bih počela. Meni se otkrio problem sa štitnom žlezdom, sasvim slučajno, davne 2013e godine. Otkrilo se da imam povišen TSH. TSH mi je bio 44 a gornja granica je 4,5 otprilike.
Prvih godinu dana sam pila neke biljne lekove, čisto da se proveri da li možda to nešto trenutno ili ne. Posle godinu dana, videlo se da je stanje isto, mislim TSH bio u brojkama malo drugačiji ali sve u svemu nije valjalo. Tako da od tada pijem terapiju. Svaki dan. Doduše... Da budem iskrena, nisam nekada svaki dan pila (što je najgore). 🤦‍♀️
Ja ovde neću ni u jednom momentu napisati koje sam lekove pila ili koje sada pijem. Jer to prosto nije moje da pričam. Ne možete to uzeti na svoju ruku a i ako možete nije svima ista terapija tako da konsultujte se sa lekarom.

Prošle godine sam išla na kontrolu u februaru, i trebala sam aprila da idem ponovo. Međutim, kako je bilo vanredno stanje, zbog Korone, rečeno mi je da ne idem tamo, dok se sve ne stabilizuje.
Prošlo je vanredno stanje, ali onda nisam mogla da idem na kontrolu jer doktor ili radi sa Kovid pacijentima, ili ne radi, ili je na bolovanju, odmoru, nema termina i tako sve do 21og januara. 🤐
Odradila sam laboratoriju, vadila krv za hormone, nosila urin... Sve po propisu, što bi se reklo. Međutim, kada sam dobila rezultate to ništa nije valjalo. Kao što se i moglo pretpostaviti. 
TSH 75 😱 Štitna skoro i da ne radi. Gvožđe smanjeno, anemija (kao i ceo život). Hemoglobin povišen. Sve u svemu ništa to ne valja. Povećao mi je dozu hormona, dao mi lek za gvožđe koji košta oko 2800, negde malo manje, negde više. Taj lek još nisam počela da pijem, jer sam ga u četvrtak naručila, sad mi javili da ga nemaju. Tako da idem dalje u potragu. 

Eto, to je ukratko moja priča sa štitnom. U sledećem postu ću malo bolje da vam približim šta se to dešava kada je TSH smanjen, kako utiče na organizam, koji su simptomi, koje ja simptome imam i slično. 🙂

Do sledećeg posta, budite mi zdravi ❤️

Коментари

  1. Od kako je krenula ova korona, zdravstveni sistem se ponaša kao da ni jedna druga bolest ne postoji. Sve je palo u drugi plan, a ovo nikako da prođe... Nadam se da će tvoje stanje uskoro da se stabilizuje.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

Vraćam se po ko zna koji put 😂

Oriflame - wish list #1

Promene u sobi