Zanimljivosti o decembru :) | Blogmas #4

Ćao svima, dobro došli na 4 post ovog meseca. :) U današnjem postu vam pišem zanimljivosti o decembru. :)





Narodna imena za decembar: studen, nikoljstak, božićni, koledar.
Kod Hrvata: prosinac
Latinski: december
Engleski: december




Decembar je jedan od, ako ne i jedini mesec koji je najveseliji. Kod nas obično decembra padne prvi sneg i ja lično ga sa nestrpljejem očekujem, i onda idem po kući, ulici (gde god da se nađem) i pevam „Kad padne prvi sneg, kad zabeli se breg...“ :D

I ozbiljno razmišljam da stavim da mi telefon tako zvoni xD

Decembar je veseo, jer se u njemu jasno osećaju predstojeći praznici - Božićni i novogodišnji.




Decembar je pun euforije. Uostalom, decembar je bio praznični mesec još kod starih Rimljana, koji su 17. decembra počinjali proslavu Saturnalija. Saturnalije su bile najveseliji rimski praznik. Tih svečanih dana nije se radilo, delili su se pokloni, priređivane su gozbe, a robovi su dobijali neviđenu slobodu da se lepo oblače i da ništa ne rade. Čak su mogli da jedu za gospodarevom trpezom. Čak se i dešavalo da su zamenjivali uloge sa svojim gospodarima pa su oni zapovedali, a gospodari ih služili. Zatim se birao privremeni kralj, koga su svi redom tih dana slušali.
Saturnalije su bile posvećene bogu Saturnu i trajale su 3 dana, sve dok Kaligula nije odlučio da se slave 5 dana. Ovaj praznik se nakon IV veka stopio sa Božićem.


U decembru pada i Hanuka, jevrejski praznik svetlosti; proslava oslobođenja jevrejske države od helenističkih okupatora (što je bilo u III veku) i ponovnog posvećenja Jerusalimskog hrama.



U nekim krajevima postoji običaj da se od 13. do 25. decembra, svakog dana prati kakvo je vreme, pa se po tome predviđa i vreme za čitavu narednu godinu. Svaki taj dan predstavlja jedan mesec: 13. je januar, 14. je februar itd. Pa ako je 13. decembra lep dan, takav će biti i ceo januar.

Decembar je 12-i i posladnji mesec u godini po gregorijanskom kalendaru i ima 31 dan. Ime mu dolazi od latinskog "decem" (10), jer je po starom republikanskom kalendaru on bio 10-i mesec po redu u godini. Isti slučaj imamo i sa septembrom (o čemu sam već pisala), oktobrom i novembrom.
Po tom republikanskom kalendaru decembar je imao 29 dana, zatim je Cezarovom reformom dobio još 1 dan. Tada su svi meseci imali 30 ili 31 dan (izuzev februara, koji je imao 29 dana - odnosno 30 svake prestupne godine). Ali 44. godine pre nove ere, odlukom rimskog Senata mesec Quintilis, koji je imao 31 dan, posvećen je Cezaru, a 8. godine pre nove ere, mesec Sextilis, koji je imao 30 dana, je posvećen Avgustu. Zatim je avgustu dodat jedan dan, da bi imao koliko i Cezarov jul (uzet je od februara), septembru je oduzet dan, oktobru je dodat dan, novembru oduzet, a konačno decembru dodat. Sve to je bilo nužno da bi meseci naizmenično imali 30 odnosno 31 dan. Tako od tada decembar ima 31 dan.


22. decembra na severnoj Zemljinoj polulopti počinje zima. Sunce je tada ispod ekvatora u najnižoj tački i njegovi zraci udaraju pod pravim uglom zimski povratnik. Tog dana noć je najduža u godini, a dan najkraći. To je dan zimskog solsticija ili zimske kratkodnevnice. U isto vreme na južnoj zemljinoj polulopti počinje leto.

Predviđanje almanaha kaže da ako padne sneg na Božić, Uskrs će biti topao, zelen i sunčan.

Sveti Nikola, koji bi se na kraju nazvao Deda Mrazom, prvobitno je bio zaštitnik dece, lopova i zalagaonica!

Prvo veštačko božićno drvo iliti jelka, napravljeno je u Nemačkoj, oblikovano od guščjih perja koje su zelene boje!



Pauci i paukove mreže smatraju se srećom za Božić.

Uobičajeni ukrasi na jelci imaju svoja specifična značenja. Sveće - svetlost sveta, Zvezda na vrhu je podsetnik prve božićne noći.

"Jingle bells" je sastavljena 1857. godine i prvobitno nije trebala da bude novogodišnja pesma.

To bi bilo sve od današnjeg posta, a mi se vidimo i sutra. :* 

Možda će da vas zanima post Teme blogmasa :)


Коментари

  1. Obožavam kad pišeš postove ovakvog tipa. Pročitaću i ostale s blogmasa, jer nisam prije stigla. Takođe se radujem sljedećima. Super post. :)

    sweet-dreams-14.blogspot.com

    ОдговориИзбриши
  2. Jako mi se svideo post, i jedva cekam sledece, ovaj mi se svideo jer si pisala zaista mnogo zanimljivosti :)


    https://aandymm.blogspot.com/

    ОдговориИзбриши
  3. Nisam znala vjerojatno nista o prosicnu sto si navela u postu i drago mi je da sam naucila nesto novo 😊

    beautybydorotea.blogspot.com

    ОдговориИзбриши
  4. O bože, ja sam mislila da Hrvati ovaj mesec zovu "studen", prosvetlila si me 😂 Moram da priznam, znala sam samo par činjenica, dok su mi ostale i totalno nove i baš mi je drago što si napisala ovakav post, jer je bilo jako interesantno čitati ga ❤️

    Blogmas: The girl named Ana

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Haha, ti si bar nešto mislila... ja ništa. :D Nikako ne mogu da se pohvatam i zapamtim te hrvatske nazive meseca, tako da dok nisam proverila, nisam znala. :P Drago mi je da ti je bilo interesantno da ga čitaš. :)

      Избриши
  5. Obožavam Decembar, iako sam rođena u Martu 😁😁, no u Decembru su mi se desile mnoge lijepe stvari tako da... Drago mi je da si pisala o ovom mjesecu sa posebnom pažnjom i zaista sam uživala u čitanju 😍😍

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

Vraćam se po ko zna koji put 😂

Oriflame - wish list #1

Promene u sobi